Seminario – Tras las municipales 2017

Con motivo de las elecciones municipales 2016, el Instituto de Políticas Públicas, en conjunto con el Magister en Políticas Públicas y el Centro de Estudios sobre Conflicto y Cohesión Social (COES) y el apoyo del Instituto Milenio en Imperfecciones de Mercado y Políticas Públicas, han organizado un seminario durante el cual se presentarán y discutirán tres estudios relacionados con éstas.

Los estudios son los siguientes:

  • Informal institutions and multi-level politics: An expanded framework for understanding institutional change in Chile.
    Los autores son Emmanuelle Barozet (U. de Chile y COES), Kirsten Sehnbruch (Instituto de Políticas Públicas y COES) y Peter Siavelis (University of Wake Forest, Estados Unidos).
  • Determinantes de la participación política de los jóvenes en Chile: evidencia cuantitativa y cualitativa.
    Los autores son Claudia Sanhueza (Magister en Políticas Públicas y COES), Emmanuelle Barozet (U. de Chile y COES), Noam Titelman (Centro de Sistemas Públicos), Paula Asún y Pablo Morris.
  • ‘Ciclos de negocios y política indirectos: evidencia de municipalidades en Chile’.
    Los autores son Alejandro Corvalan (Departamento de Economía, U. Diego Portales), Paulo Cox (Banco Central de Chile) y Rodrigo Osorio (U. de Santiago de Chile).

Presentarán:
Emmanuelle Barozet, Alejandro Corvalán, Claudia Sanhueza, Peter Siavelis, Kirsten Sehnbruch.

Comentará:
Javier Couso


Cuándo:
 Jueves 20 de Octubre 2016.
Dónde: Auditorio, Vergara 249 piso -1, Santiago Centro.
Más información: ipp@mail.udp.cl T. 22130177.

ABIERTO A TODO PÚBLICO

RESUMENES/ABSTRACTS

Informal Institutions and Multi-level Politics in Chile
Emmanuelle Barozet (U. de Chile y COES), Kirsten Sehnbruch (Instituto de Políticas Públicas y COES) and Peter Siavelis (University of Wake Forest, USA)

The increased focus on institutions in the political science literature during recent decades has been both satisfying and wanting: Institutional analysis uncovers the incentives and constraints that political actors face in achieving their goals, and it has established robust and convincing relationships between particular institutional configurations and the behaviors they shape. However, it has been less successful in uncovering the multidimensionality of the forces shaping political behavior where it departs from the conventional institutionalist wisdom.

This paper makes several contributions to the existing literature on informal institutions in Latin America, using the case of Chile as an example: based on the theoretical framework laid out by Helmke and Levitsky on informal institutions in Latin America, we extend the list of commonly analyzed informal institutions relevant to the Chilean case to include mechanisms that have not been considered from these perspectives before, such as campaign finance arrangements or clientelism. Second, we examine the dynamic nature of these informal institutions and discuss which factors change them over time. Third, we extend this list of informal institutions that are generally analyzed at the macro level to the meso and micro level by considering how these institutions shape local politics. Our research reveals that informal institutions together with an extended use of clientelist politics shape politics and policies at the local level, and have similarly helped grease the wheels of post-authoritarian politics in Chile.

Determinantes de la participación política de los jóvenes en Chile
Claudia Sanhueza, Emmanuelle Barozet, Noam Titelman, Paula Asun y Pablo Morris

Este trabajo presenta un análisis cuantitativo y cualitativo de los determinantes de la participación política de los jóvenes en Chile. Para esto se utilizan metodologías cuantitativas y cualitativas. En particular, usamos los datos de la encuesta ICCS 2009 para una análisis de regresión y focus group para grupos de jóvenes de dintitos niveles socioeconómicos y localización. Ambos análisis se centran en los determinantes del conocimiento cívico, la participación política en la escuela y las expectativas de participación en el futuro. En el análisis cuantitativo encontramos un sesgo de género significativo y relevante. Las mujeres tienen mayor nivel de conocimientos y participan más en política en la escuela, pero tienen menores expectativas de participación política en el futuro. El análisis cualitativo indica, por otra parte, diferencias de clase social importantes. Los jóvenes de menor NSE tienen mayores conocimientos y participación cívica, y todos los jóvenes tienen bajas expectativas de participación política futura. Sin embargo, las razones de las bajas expectativas de participación en el futuro son diferentes. Los jóvenes de mayor NSE  tienen una mirada crítica y negativa acerca de la política (son todos corruptos), mientras que los jóvenes de menor NSE no se sienten identificados con quienes actualmente participan (son de otra clase). Ambas fuentes de evidencia indican que no basta con las estrategias indirectas para aumentar la participación políticas de los jóvenes y terminar con los sesgos de género y clase social, como el mayor conocimiento o la participación en la escuela, sino más bien se necesitaría mostrar una política más representativa de los grupos sub-representados históricamente haciendo más relevantes las políticas directas, como cuotas de género.

Indirect Political Business Cycles: Evidence for Chilean Municipalities
Alejandro Corvalan (UDP), Paulo Cox (BCCH) and Rodrigo Osorio (USACH)

In this paper we show evidence of a political budget cycle during municipal elections in Chile. As opposed to much of the literature on political budget cycles, ours consists of an indirect political budget cycle. We show that during municipal election years, incumbent national governments manipulate transfers to local (municipal) governments to influence their reelection prospects, thus influencing their own reelection prospects, which in most cases occur a year later. Transfers are allocated to municipalities in Chile through the Ministry of Regional Development (Subsecretaría de Desarrollo Regional), at the central level, following soft budgetary constraints and discretionary allocation. Using a panel composed of 365 municipalities and 13 years, throughout which 3 municipal and 3 presidential elections took place, we show robust evidence that transfers to municipalities increase by as much as 10% during local election years, and that this increase is larger and significant when incumbent local governments are politically aligned with the incumbent national government. We also show evidence that suggests the fiscal manipulation of other budgetary spending, for example in the areas of health and education.

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